VIROSAFE PHISHING-SIMULERING SOSIAL MANIPULERING er kunsten av å manipulere, påvirke eller narre deg til å utføre en handling som er i strid med dine egne interesser eller interessene til organisasjonen din. Det er vi mennesker, ikke programvare eller maskiner, som er årsaken til de fleste datainnbruddene (over 80%). Cyberkriminelle vet at det er enklere å lure folk enn å bryte seg gjennom sikkerhetsteknologi. MÅLRETTET PHISHING er en mer sofistikert form for phishing, der angriperen målretter en spesifikk person eller gruppe, i stedet for å sende ut en masse-e-post til mange personer. Til og med vi som jobber med datasikkerhet kan lett bli lurt dersom meldingen refererer til en handling som vi akkurat har utført, eller om meldingen ser ut til å komme fra noen vi kjenner. Dette betyr at alle er i faresonen. Opplæring og bevisstgjøring av de ansatte, slik at de kan identifisere et phishing-forsøk, har blitt viktigere enn noensinne. HVA DU FÅR MÅLRETTET PHISHING-KAMPANJE En ViroSafe phishing-kampanje begynner med en vurdering av medarbeidernes kompetansenivå i form av en målrettet phishing-test. Det betyr at vår "etiske hacker" utformer en falsk e-post som ser svært troverdig ut, og som sendes til alle medarbeiderne. E-posten inneholder en lenke til en landingsside som simulerer løsninger/tjenester som bedriften benytter. MÅLING AV RESULTAT Antall åpnede e-poster, klikkede lenker, og delt innloggingsinformasjon vil bli registrert (anonymt) i en rapport. OPPLÆRING Phishing-testen inkluderer ikke opplæring, men vi kan anbefale vår prisbelønnet bevisstgjøringsprogram dersom resultatene viser behov. RAPPORT Som daglig leder vil du motta en rapport som viser antall åpnede e-poster, klikkede lenker, og delt innloggingsinformasjon. Rapporten er anonym og viser hvor mange i organisasjonen som ble lurt av den falske e-posten.